|
Publicaties
Verslagboeken
studiedagen
Jubileumnummers
Jubileumnummer
2015
Welwijs bestaat 25 jaar: in het voorjaar 1990 verscheen het eerste
nummer van Welwijs en in december 2014 rolde het honderdste nummer
van de pers. Naar aanleiding hiervan werd een jubileumnummer samengesteld.
Dit speciale nummer bevat: 18 artikels - geselecteerd uit de 25
jaar -over het thema diversiteit, een overzicht
van alle artikels die de voorbije 25 jaar werden opgenomen en
alle cartoons van de hand van Jan De Graeve -IAN- die bijdragen
van Welwijs illustreerden sinds 2005.
Jubileumnummer
(februari 2015), 156 blz. kostprijs: 8 euro (inclusief verzendingskosten).
Het
jubileumnummer kan u hier online
bestellen of versturen via dit
bestelformulier.
Jubileumnummer
2005
Naar aanleiding van 15 jaar Welwijs werd het maartnummer van 2005
een speciaal Welwijsnummer. Dit nummer bevat drie delen: een selectie
van reeds verschenen artikels, een overzicht van alle artikels
die de voorbije 15 jaren in Welwijs werden opgenomen en alle cartoons
die Jan De Graeve -IAN- maakte ter illustratie van bijdragen in
Welwijs.
Jubileumnummer
(maart 2005), 152 blz. kostprijs: 6 euro (inclusief verzendingskosten)
Het
jubileumnummer kan u hier online
bestellen of versturen via dit
bestelformulier.
Studiedagen
Studiedag
"Turbulente leerlingen. Probleemgedrag op school positief
aanpakken" - 1 oktober 2019
- Sociale
bindingen op school: resultaten van een onderzoek
Dieter Burssens, Nationaal Instituut voor Criminalistiek
en Criminologie
- Nieuwe
autoriteit en verbindend gezag
Sven Bussens, Hogeschool Gent, Vakgroep Orthopedagogiek
- Een
herstelgericht antwoord op agressief en norm-overtredend gedrag
Tom van Waterschoot, PrOS - CGG De Pont
- Wegzending
vermijden. Het Ris-K-project
Laurent Thys, voormalig Directeur VCLB Leuven
Studiedag "Meertaligheid als hefboom in onderwijs en welzijn"
- 2 oktober 2018
- Voorbij
het binaire. Hoe de meertalige realiteit op school en in de
klas integreren met het leren van de schooltaal?
Piet Van Avermaet, Steunpunt Diversiteit en Leren,
vakgroep taalkunde, Universiteit Gent
- Meertaligheid
binnen gezinnen – de relatie met taalleren, identiteit
en welbevinden
Patrizia Civetta, Foyer vzw, Brussel.
- Anderstaligheid
in de jeugdhulp: Wat als taal niet genoeg zegt?
Katrien Lauwereys, OTA Vlaams-Brabant &
Brussel vzw, Brussel
- Elk
een andere weg naar eenzelfde taal
Leslie Moineau, OKAN Roeselare
- Via
metrotaal.be op weg naar coherent meertaligheidsbeleid
Koen Mattheeuws, Steunpunt Diversiteit en
Leren & Schoolmakers, Gent
Studiedag "Radicaal Integraal. Emanciperend werken aan radicalisering
in onderwijs en welzijn" - 4 oktober 2016
- Radicale
vragen
Dieter Burssens, voorzitter van de studievoormiddag
- Iedereen
racist. De multiculturele droom ontleed
Alain Van Hiel, vakgroep Ontwikkelings-, Persoonlijkheids-
en Sociale Psychologie, UGent
- Radicaal
voor jongeren. De impact van het radicaliseringsbeleid op het
jeugdwerk en onderwijs
Pascal Debruyne en Nina Henkens, Uit De Marge, Department
of Social & Political Sciences, UGent
- Bounce
– versterken van weerbaarheid tegen gewelddadige radicalisering
Gert Winters, Arktos vzw, Leuven
- Diversiteit
– pedagogisch perspectief - Chiro Brussel
Griet Verschelden, Sociaal Werk, Hogent
- Radicaliteit
insluiten
Chris Wyns, Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Dienst
Lerenden, Brussel
Studiedag "De armoedekloof overbruggen. Onderwijs, welzijn
en alle betrokken actoren samen aan de slag" - 6
oktober 2015
- Armoede
in gezinnen met kinderen: de leefwereld in beeld
Kristel Driessens, Karel de Grote Hogeschool, Antwerpen
- Armoedebestrijding
als thema in de LOP's
Katrien De Boyser, LOP-deskundige
- "Het
vermogen van onderwijs" bij (kwetsbare) jongeren
Caroline Vandekinderen, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale
Pedagogiek, UGent
Studiedag "Allemaal anders. Sleutelen aan een uitdagend onderwijs
in diversiteit " - 7 oktober 2014
- Welwijs:
25jaar aandacht voor diversiteit in onderwijs en welzijnswerk
Nicole Vettenburg, Welwijs
- Superdiversiteit
als kader voor onderwijs en welzijn in de 21ste eeuw
Dirk Geldof, Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen HUBrussel,
Opleiding Sociaal Werk, Karel de Grote-Hogeschool
- Taal
en welbevinden in een diverse school, een praktijkverhaal
Hans Hendriks, Basisschool De Wereldreiziger, SO Antwerpen
- Diversiteit
is de norm. Er leren mee omgaan de uitdaging
Piet Van Avermaet, Steunpunt Diversiteit en Leren, UGent
- Tijd
voor een nieuwe autoriteit?
Bart Colson, PAika , UZ Brussel
Studiedag "In de clinch. Een welzijnsgerichte aanpak van
conflicten in en rond de school" - 26 februari 2013
Een aantal bijdragen zijn opgenomen in het decembernummer van
Welwijs (2012).
- “Wat
is er met jou?!” Over het gedrag van jongeren en het effect
hiervan in de school
Tom van Waterschoot, coördinator PrOS, CGG De Pont
Mechelen
- Hoe
je met het schoolteam tot consensus kunt komen over straffen
en belonen
Monique D’Aes, GO! Nascholing Brussel
- Herstelgericht
werken focust op een relatiebeleid in plaats van op een sanctiebeleid
Maria Beerten, medewerker PrOS, CGG De Pont Mechelen, hergo-moderator
en
nascholer herstelgericht werken op school
- De
jongerencoach: vertrouwenspersoon voor leerlingen in risicosituaties
Hugo Degive, CAW Metropool, Jongerencoaching Borgerhout
Studiedag "Krachten bundelen. Over leerkrachten en hun welzijnspartners."
- 4 oktober 2011
Een aantal bijdragen zijn opgenomen in het septembernummer van
Welwijs (2011).
- Gericht
ondersteunen van leerkrachten bij het omgaan met diversiteit
- Inge Van de Putte, Hogeschool Gent
- Een
nieuwe rol voor leerkrachten én leerlingen: een Brussels
experiment - Kurt De Prins, Imelda-Instituut
-
De leerkracht, de school en het CLB: naar een constructieve
samenwerking - Fran Geedts, CLB De Klaver
-
ADHD-toolkit: doelgericht en spelenderwijs gedrag veranderen
- Ilse De Witte, UZ Leuven
-
De leraar is geen solist meer - Antonia Aelterman, UGent, vakgroep
onderwijskunde
Studiedag
"Een boekentas vol zorgen..." - 5 oktober 2010
De bijdragen zijn opgenomen in het septembernummer van Welwijs
(2010).
Studiedag "Omgaan met maatschappelijk kwetsbare leerlingen"
- 6 oktober 09
- De
theorie van Maatschappelijke Kwetsbaarheid - Nicole Vettenburg
(Majong/UGent)
- Het
straathoekwerk vertelt: de relatie als koevoet - Erik Castermans
(Astrov)
- Maatschappelijke
kwetsbare leerlingen motiveren tot studeren - Marijke Luykx
(CLB Gemeenschapsonderwijs)
- Een
brede school-aanpak van maatschappelijke kwetsbaarheid -
Karolien Lecoutere & Mary-Ann De Meijer (Pedag. begeleidingsdienst
Gent)
- Maatschappelijke
kwetsbaarheid in het buitengewoon onderwijs -
Dirk Moulart & Katrien Delmaire (MPI – 't Craeneveld)
- Omgaan
met maatschappelijke kwetsbaarheid in het basisonderwijs - Dirk
Bicker (Basisschool De Wereldreiziger)
Studiedag
"Preventie in het onderwijs" -
7 oktober 2008
|